new topic

Jak Zwiększyć Zaangażowanie na Instagramie

Jak zbudować zaangażowaną, aktywną społeczność. Jak otrzymywać zaangażowanie od osób, które są zainteresowane tym co chcesz im przekazać. Podczas gdy wiele osób każdego dnia używa Instagrama to wiele z nich ma trudność ze zbudowaniem aktywnej społeczności. W tym wpisie podzielę się z Tobą 9 strategiami na to, żeby zwiększyć zaangażowanie na Instagramie.

Post jest dość obszerny, ale nic się nie martw – przygotowałam dla Ciebie kompaktową Check Listę do pobrania dzięki której Twoje posty na Instagramie będą angażować jak nigdy dotąd. Zacznijmy jednak od początku.

Co oznacza zaangażowanie (engagement) na Instagramie?

Zaangażowanie, aktywność czy po angielsku engagement to po prostu interakcja. W przypadku Instagrama – chodzi o interakcję innych użytkowników Instagrama z Twoimi treściami: polubienia, komentarze, oznaczenie innych w komentarzu pod postem, wiadomości itd.

Pomyśl o tym, jak Ty używasz Instagrama. Jeśli widzisz na Instagramie piękne zdjęcie różowej kanapy (bo kto by nie chciał mieć różowej kanapy) i ją polubisz, to angażujesz się. Jeśli pozostawisz komentarz pod wartościowym opisem doświadczonej osoby – też się angażujesz. Jeśli dodasz czyjś post do galerii lub udostępnisz w swojej Relacji to się angażujesz.

Brzmi to prosto, ale brak zaangażowania pod naszym postem może nas przyprawić o ból głowy i frustrację. Bo przecież każdy chce, żeby to, czym podzieliliśmy się na Instagramie, spotkało się z pozytywnym odzewem, z interakcją, z zaangażowaniem. W przeciwnym razie czujesz się jakbyś głośno i wyraźnie mówił do grupy osób i nie otrzymywał żadnej odpowiedzi. Auć, to może zaboleć.

Dlaczego zaangażowanie na Instagramie jest ważne?

No właśnie. Wszyscy mówią zaangażowanie to, zaangażowanie tamto, musisz się angażować, bo to jest takie ważne. Ale dlaczego jest to takie ważne?Zaangażowanie ma znaczenie dla algorytmu Instagrama, który bazuje na aktywności użytkownika. Zaangażowanie to znak dla algorytmu, że tworzysz ciekawe, wartościowe treści. Algorytm Instagrama, który zmierzy u Ciebie duże zaangażowania pozwoli, żeby Twoje treści dotarły do większej ilości obserwujących Cię osób. Oraz do osób poza tymi, które Cię obserwują. Bo prawda jest taka, że Twoje treści bez własnego zaangażowania – dotarłyby tylko do niewielkiego procenta Twoich obserwatorów.

Zaangażowanie jako potwierdzenie, że rozumiesz swojego obserwatora

Algorytm Instagrama to nie wszystko. Jeśli ktoś angażuje się w Twoje treści – daje Ci znać o tym, że to co piszesz ma dla niego wartość, sens.

Obserwuję, że jednym z powodów na to, że zaangażowanie nie występuje to poruszanie tematów, które nie dotyczą Twojej społeczności. Oznacza to na ogół brak dogłębnej znajomości profilu obserwatora, odbiorcy Twoich treści. Wyobraź sobie, że obserwują Cię same kobiety, a Ty opowiadasz o piłce nożnej. Sama rozumiesz, że zaangażowanie nie będzie wtedy duże.

Wskaźnik zaangażowania – engagement rate

Zaangażowanie mierzone jest wskaźnikiem zaangażowania (ang. engagement rate), wyrażonym w procentach, wyliczonym na podstawie sumy polubień i komentarzy pod Twoimi postami podzielonej przez ilość obserwujących Cię osób. Jeśli więc masz konto, które obserwuje 150 osób, a pod postem masz 12 polubień i 4 komentarze – wówczas wskaźnik zaangażowania wynosi: 10,7%.

Wskaźnik zaangażowania  = (polubienia + komentarzy)/obserwatorzy x 100 czyli:

10,7% = [(12+4)/150] x 100

Kiedy masz niewielką ilość obserwatorów i jesteś początkującym kontem, to Twoje zaangażowanie może być dość wysokie i dotrzesz swoimi treściami do sporej ilości tych obserwatorów. Natomiast starsze mają o wiele mniejszy wskaźnik zaangażowania i procent angażujących się użytkowników jest mniejszy.

To dobra wiadomość dla właścicieli małych kont – korzystajcie z wysokiego zaangażowania, ono pozwoli Wam szybko urosnąć!

Zrozumieć liczby – dobry czy zły wskaźnik zaangażowania?

Po obliczeniu wskaźnika zaangażowania możesz zacząć analizować i rozumieć, co właściwie oznacza liczba i czy jest ona dobra czy zła. Poniżej przedstawiono wskaźniki zaangażowania na kontach influencerów:

  • Mniej niż 1% = niski wskaźnik zaangażowania
  • Od 1% do 3,5% = średni / dobry wskaźnik zaangażowania
  • Między 3,5% a 6% = wysoki wskaźnik zaangażowania
  • Powyżej 6% = bardzo wysoki wskaźnik zaangażowania

Jeśli chcesz wiedzieć jaki jest Twój wskaźnik zaangażowania Twojego konta to polecam sprawdzić to w kalkulatorze zaangażowania: Phlanx.com .

9 sposobów na zwiększenie zaangażowania na Instagramie

Jak już rozumiesz co to jest zaangażowanie to wiesz też, że dla Ciebie powinna być priorytetem aktywności na Instagramie. Teraz przejdę do omówienia sposobów, które pomogą Ci zwiększyć zaangażowanie na Instagramie. Dzięki temu Twoje konto zacznie przynosić realne korzyści, dzięki którym Instagram przyczyni się do rozwoju Twojego biznesu.

#1: Usuń mass followersów czyli masowych obserwujących

Zacznij od usunięcia spośród obserwujących Cię kont mass followersów, czyli kont, które nazywam potocznie kontami-duchami. Są to konta, które same są nieaktywne, mają niewielką ilość obserwatorów, natomiast same obserwują po kilka tysięcy osób. Jeśli masz duże konto i nie sposób sprawdzić każdą osobę, która Cię obserwuje z osobna, żeby stwierdzić czy masz do czynienia z mass followersem skorzystaj z aplikacji IQ Hashtag, która w płatnej wersji oferuje m.in. możliwość identyfikowania masowych obserwujących.

#2: Publikuj wartościowe treści

Content is king. Ludzie obserwują Twoje konto na Instagramie, bo służysz swojemu obserwatorowi, potencjalnemu klientowi i tworzysz treści, które odpowiadają na jego potrzeby. Znajomość profilu obserwatora jest tutaj kluczowa.

Wartościowa treść to może być to bardziej „górnolotna” wartość, taka jak inspiracja, przesłanie, edukacja. Coś co pozytywnie wpłynie na innych. Nie może zabraknąć także humoru, kreatywności i dobrej zabawy.

Właściwie dobrane tematy spotkają się z pozytywnym odzewem Twoich obserwatorów. Nie wiesz, które są to tematy? Sprawdź statystyki z ostatniego miesiąca (statystyki możesz monitorować tylko jak masz konto firmowe). Analizując zaangażowanie pod postami – będziesz mógł dowiedzieć się, które tematy najbardziej interesują Twoją publikę. Powtarzaj te tematy regularnie.

Czytaj także Jak Analiza Statystyk na Instagramie Pomoże Ci Rozwijać Twoją Markę

#3: Napisz dobry opis do zdjęcia

Instagram to nie tylko piękne fotki. Te są oczywiście ważne, ponieważ reprezentują jakość naszych treści, to je widzą inni jako pierwsze. Jednak kiedy na Instagramie budujemy markę online, społeczność czy po prostu dobrze prosperujący biznes, to po pierwsze – musimy określić cel naszych treści. Gdy wiesz dlaczego publikujesz treści i do kogo je kierujesz to o wiele łatwiej będzie Ci przygotować dobry opis do zdjęcia.

Zanim coś napiszesz myśl jak strateg tworzenia treści: analizuj co działo w przeszłości, lub co chcesz przetestować, planuj to, co opublikujesz, kiedy i w jakim celu. Czego nie polecam robić to działa pod wpływem impulsu – wrzucając coś na Insta. Takie działania zazwyczaj nie przynoszą pożądanego efektu.

#4: Pokaż charakter i osobowość swojej marki (nie tylko zdjęcia Twojego produktu)

Opublikowałaś kiedyś swoje zdjęcie z opisem, w którym otwierasz się chociaż trochę na Twoich obserwatorów? W którym można poczuć jaką jesteś osobą i jaki masz charakter?

Ludzie o wiele łatwiej budują relacje, gdy widzą prawdziwą osobę. Wyobraź sobie, że chcesz na przykład znaleźć kogoś, kto pomógłby Ci schudnąć (albo przytyć). Zaglądasz na profil tej osoby na Instagramie – a tam tylko zdjęcia produktów, przepisów, zniżki i inne promocje na usługi. O wiele łatwiej będzie Ci zdecydować czy ten dietetyk jest dla Ciebie czy też nie, jeśli będziesz widzieć, kto oferuje Ci te usługi.

Pewnie powiesz, że wcale nie masz ochoty pokazywać prywaty na Instagramie, upubliczniać swoje życiem czy mówić z kim śpisz. To jest ostatnia rzecz, do której Cię namawiam. Określ kilka tematów, które Cię charakteryzują i mów o nich regularnie. Na przykład: że masz psa, że lubisz malować, że uwielbiasz owocowe koktajle… cokolwiek, co Cię wyróżnia (jeśli nie wiesz co to jest, to zapytaj przyjaciela/przyjaciółki).

Moje zapominanie telefonu, mąż który mówi łamanym polskim i rozkminki na temat bycia matką pracującą – to tematy, które wyróżniają mnie od innych.

Dit bericht bekijken op Instagram

Pokazywać Ci jak używać Instagrama w biznesie, aby przyciągnąć wymarzonych klientów nawet, gdy masz małą społeczność – to moja misja. ⠀ ? ⠀ Mam na imię Gosia, 10+ lat doświadczenia w marketingu online i prowadzę swój własny, kobiecy biznes. ⠀ ?‍?⠀ Od „nie pamietam już kiedy” mieszkam w Holandii. Dlatego jeśli jesteś tu od niedawna mówię Ci dzisiaj: witaj i welkom. ⠀ ?? + ?? ⠀ A jeśli już mnie znasz to mówię Ci dzień dobry i goedemorgen. ⠀ ?⠀ Pracuję głównie z domu, tu mam też moje domowe biuro. W wielu odsłonach. Czytaj dalej….⠀ ?⠀ Czasem z biura przenoszę się z laptopem na kanapę. Stąd mam bliżej do ekspresu do kawy i przekąsek. ⠀ ☕️? ⠀ Są też dni, kiedy zamieniam naszą sypialne w home-office i tam robię sobie swoje centrum dowodzenia.⠀ ?‍?⠀ Mąż się później denerwuje, że ma okruszki w łóżku. ?‍♀️ Ale czy ja już mówiłam, że lubię jeść? ⠀ ?⠀ Kilka faktów o mnie:⠀ – gdy inni idą w prawo, ja idę w lewo.⠀ – sweet spot to tam, gdzie pragnienia moich klientów spotykają się z moimi celami. ⠀ – less is more. Oprócz jedzenia oczywiście. ?⠀ .⠀ Fajnie, że tu jesteś! Daj znać czy mamy ze sobą choć trochę wspólnego lub zostaw ❤️jeśli przeczytałaś ten wpis do końca?⠀ .⠀ .⠀ .⠀ .⠀ .⠀ ⠀ #instagramdlabiznesu #markaosobista #mediaspolecznosciowe #mediaspołecznościowe #mediaspołecznosciowe #wiedza #markaonline #marketinginternetowy #instagramtipsforbusiness #instagramtraining #marketingonline #rozwój #rozwójosobisty #biznesonline #pracawdomu #pracaonline #bizneswoman #pracujacamama #biznesmama #biznesmamy #kobiecybiznes #kobietawbiznesie #kobietasukcesu #mamawpracy #mamanaswoim #girlbosspl #gosialammers #instagramktorysprzedaje #biznesowe

Een bericht gedeeld door Marketing Online⚡️#GIRLBOSSPL (@gosialammers) op

#5: Publikuj przyciągające uwagę grafiki i infografiki

Wyobraź sobie, że stoisz przed półką z książkami. Widzisz setki tytułów. Którą książkę wybierzesz? Tę, która ma atrakcyjny tytuł i okładkę. Daje Ci obietnicę czegoś co Cię interesuje, rozwiązuje problem lub zapowiada dobrą zabawę.⠀

Twoja grafika na Instagramie, Twoje wideo muszą działać jak magnez, przyciągać klienta. Zdjęcia są fajne, sprawdzają się w wielu branżach. Dodasz do zdjęcia tekst – uzyskasz efekt okładki książki. ⠀

Nie pozwól swojemu klientowi przejść obojętnie obok Twojej treści. Twoja treść na Instagramie (post, Instastory, IGTV) powinna sprzedawać to co jest w środku na poziomie okładki.

Do opracowania grafik korzystam z gotowych szablonów grafik do siatki i Instastory od Ani i Karli z SHABLON i jestem z nich bardzo zadowolona. Więcej informacji na temat Instapaczek znajdziesz tutaj.

Dit bericht bekijken op Instagram

Nie każdy musi mieć 10.000+ obserwatorów na Instagramie, żeby odnieść sukces. ⠀ .⠀ Sukces może być wyrażony m.in. w:⠀ ✨rozpoznawalności Twojej marki⠀ ✨lojalności klientów⠀ ✨znajmości odbiorców⠀ ✨W KLIENTACH⠀ .⠀ Każdy potrzebuje inną społeczność, żeby odnieść swoją wersję SUKCESU. Jedni potrzebują większą inni mniejszą społeczność.⠀ .⠀ Zostaw ❤️ jeśli się zgadzasz lub daj ?znać w komentarzu ilu obserwatorów potrzebujesz Ty??⠀ .⠀ .⠀ .⠀ .⠀ .⠀ ?⠀ #instagramdlabiznesu #markaosobista #mediaspolecznosciowe #mediaspołecznościowe #mediaspołecznosciowe #wiedza #markaonline #marketinginternetowy #instagramtipsforbusiness #instagramtraining #marketingonline #rozwój #rozwójosobisty #biznesonline #pracawdomu #pracaonline #bizneswoman #kobiecybiznes #kobietawbiznesie #kobietasukcesu #gosialammers #instagramktorysprzedaje #biznesowe #silakobiet #polskakobieta #girlbosspl #przedsiebiorczakobieta #kobietaniezalezna #kobietaniezależna #onlinebiznes

Een bericht gedeeld door Marketing Online⚡️#GIRLBOSSPL (@gosialammers) op

#6: Dobieraj właściwie hashtagi

Dobrze dobrane hashtagi mogą zwiększyć zaangażowanie. Wybierając hashtagi do swojego posta możesz wybrać do 30 słów kluczowych, które określają to co robisz i oferujesz, gdzie to robisz. Dobierając hashtagi myśl tak jak Twój potencjalny klient myślałby szukając Ciebie. Źle dobrane hashtagi, które nie mają nic wspólnego z Twoim postem sprawią, że zaangażowanie pod postem będzie małe.

#7: Dodaj call to action czyli wezwanie do działania

Chcesz, żeby Twoja społeczność angażowała się w Twoje treści – poproś ją o to! W Twoich treściach nie powinno zabraknąć wezwania do działania. Nawet jeśli masz jeszcze stosunkowo małą społeczność na Instagramie. Dlaczego?

Dzięki dobrze wybranym hashtagom Twój profil codziennie mogą odwiedzić dziesiątki osób, które Instagram używają jako miejsce orientacji w procesie zakupu. Ludzie korzystają z platformy do odkrywania trendów, badania produktów przed zakupem i decydują, czy dokonać zakupu. Dlatego wezwanie do działania (call to action) koniecznie powinno znaleźć się w każdym Twoim poście.

Są różne sposoby na wezwanie do działania – te o mniejszym poziomie zaangażowania Twojej publiczności i te o większym poziomie zaangażowania.

Może być to wezwanie do działania, które nie wymaga od Twojego obserwatora większych zobowiązań np.: poproś o polubienie posta, pozostawienie komentarza zawierającego opinie lub też o oznaczenie znajomego, którego dany post mógłby zainteresować.

Natomiast miksuj te niezobowiązujące wezwanie do działania z takim, które wymagają pozostawienia e-maila, wypełnienia formularza kontaktowego czy rejestracji np. na event. Pamiętaj – Instagram nie jest Twój, obserwatorzy dzisiaj są, jutro ich nie ma. Warto więc skupić się na przekierowaniu użytkownika na Twoją stronę i zaoferować im ciekawe treści w zamian za subskrypcję na newsletter.

#8: Publikuj wtedy, gdy Twoich obserwatorzy są online

Bardzo dużo uwagi poświęcam temu kiedy publikacji moich treści. Posty na ogół przygotowuję kilka dni wcześniej, jeśli dotyczą spraw bieżących to najpóźniej dzień wcześniej. Dzięki temu mogę je opublikować o godzinie, kiedy zaangażowanie na moim koncie jest największe. Skąd to można wiedzieć – tutaj odpowiedzią jest połączenie znajomości grupy dolecowej i testowanie.

Zastanów się kiedy Twoi obserwatorzy są na Instagramie. Testuj różne pory publikacji posta. Jednak jeśli dopiero zaczynasz to publikuj w dni tygodnia między godziną 8:00 a 9:00 rano. Wieczorem natomiast między godziną 19:00 a 20:00.

#9: Angażuj się ze swoją społecznością

Większe zaangażowanie pod postem nie oznacza to tylko czekania na odzew innych. Po publikacji posta zarezerwuj sobie czas, żeby odpowiedzieć na komentarze pod Twoim postem. Ważne jest, żebyś miał/miała ten czas zaraz po publikacji, bo im więcej komentarzy w około godzinę po publikacji – tym większy zasięg będzie miał Twój post. Tak, znowu mówię o algorytmie. ;-)

Dodatkowo polecam angażować się z Twoim obserwatorami. Ludzie poświęcają czas, żeby angażować się w Twoje treści, to dlaczego nie miałbyś angażować się w ich treści? Gwarantuję Ci, że komentarz pozostawiony u kogoś na profilu zostanie szczerze doceniony i być może odwzajemniony.

Na sam koniec kąsek – jeśli znasz swoją grupę docelową to wiesz też jakich hashtagów używa. Obserwuj te hashtagi i regularnie angażuj się w treści publikowane z tym hashtagiem. Pozostaw ciekawy komentarz otwierający możliwość nawiązania relacji, która może zaowocować współpracą lub nowym zleceniem. Unikaj jednak nic nieznaczących komentarzy typu „mega” lub „fajna fotka”. Te tylko irytują właścicieli kont na Instagramie.

Dajcie znać w komentarzach, czy używacie Instagrama w biznesie, pochwalcie się tym co robicie no i dajcie znać jak to u Was jest z tym zaangażowaniem!

XXX

Gosia

Nie zapomnij odebrać swojego prezentu – Checklisty

Jak Zwiększyć Zaangażowanie Na Instagramie